© OOR MAGAZINE NR.4 - 2002 - WWW.OOR.NL
TEXT: KOEN POOLMAN - PHOTO: MICHEL MEES
DJ TIËSTO
Hij
is de onbetwiste nummer één van Nederland. De
nummer zes van de wereld (met stip). Hij is de
koning van de Dutch Trance. De DJ in wit. Het
stralend middelpunt te midden van duizenden. En
hij is de bescheidenheid en vriendelijkheid
zelve. Hij is Tiësto, en wat had hij graag op
Pinkpop gestraald.
Een
gure maandagochtend in Breda. Het miezert. De
kerkklok slaat negen uur - wat heet een
onchristelijk tijdstip voor een DJ. Fris schudt
Tijs Verwest mij de hand. Afgelopen zaterdag, de
dag van 02-02-02, stond hij nog tot zeven uur in
de morgen op het podium van de uitverkochte
Heineken Music Hall. Met een '9 Hour Royal set'
(zes koffers, zevenhonderd platen, de kaartjes
deden op de zwarte markt 150 euro) zette hij een
dikke punt achter zijn solotournee langs de
vaderlandse housetempels. Een heuse DJ-marathon.
Er zijn mensen die voor minder een baaldag
opnemen. DJ's horen doordeweeks sowieso op hun
nest te liggen. Zo niet Tijs - we zullen hem net
als iedereen Tiësto noemen. Blakend van
gezondheid en vol energie leidt hij mij rond in
het kantoor van Black Hole Recordings, naast zijn
platenwinkel Magik, in de Nieuwstraat.
'IK
HEB ZO VEEL TE DOEN,' EXCUSEERT HIJ ZICH
voor het vroege uur. 'Produceren. Het label. De
winkel. Het draaien. De media. Het laatste jaar
is het allemaal zo explosief gegroeid. lk heb
geen tijd meer om uit te slapen.' Tiësto is
wereldnieuws. De komende maand vliegt hij naar
Engeland, Australië en Amerika. Drie toertjes
van een week. Business as usual voor Tiësto, de
Onvermoeibare. Man van bruine boterhammen met
kaas. Een gezonde kleur op de wangen. Voor
Tiësto geen cocktail van pillen en alcohol.
Tiësto is op-en-top professional. Een 'nieuwe
DJ', zoals hij het zelf zegt. De 'oude', aan
seks, drugs en, eh, rock & roll verslaafde
DJ, die liever in de goot ligt dan dat hij zijn
boekhouding eens op orde brengt, die romantische
figuur sterft langzaam uit. Tiësto (33, waarvan
vijftien jaar DJ) komt iedere dag twee uurtjes op
kantoor. De rest van de week, van maandagavond
tot en met donderdag, werkt hij in zijn studio
aan remixen, eigen tracks of een van zijn vele
mixalbums. Lange dagen.
De DJ als loonslaaf? Tiësto lacht. 'Het is nog
steeds mijn hobby,' relativeert hij. lk wil als
DJ gewoon alles bereiken wat erin zit. lk zie
mezelf ook meer als een artiest dan als een DJ.
DJ's hebben toch de naam een beetje lui te zijn.
Maar dat kan gewoon niet meer. lk denk dat DJ's
nu veel meer in hun succes moeten investeren dan
vroeger. Je moet echt je eigen platen maken, wil
je blijven meedraaien aan de top. Zonder eigen
platen zul je nooit een grote DJ worden. zo
simpel is het.'
Tiësto is een Grote DJ. Als Kamaya Painters,
Allure, Vimana en DJ Tiësto scoorde hij diverse
(club)hits. Samen met 'melodiëenman' Ferry
Corsten bestormde hij als Gouryella de
internationale hitlijsten (grootste klapper: Gouryella).
Met Armin van Buuren maakte hij singles als Alibi
en Major League. Hij maakte reeds zeventien (!)
DJ-mixalbums. Een daarvan is zijn set op de
eerste Innercity, RAI Amsterdam '99. Zelf
beschouwt hij dit optreden (voor 20.000 man) als
zijn definitieve doorbraak. Maar de echte klap
kwam met Flight 643,
de megahit waarmee hij vorige zomer definitief
opklom tot de rangen der Superstar DJ's. Tiësto
is de koning van de Dutch Trance. Hij is zo'n
Grote dat hij recentelijk als eerste DJ werd
uitgenodigd om Pinkpop af te sluiten. Geschokte
lezers hoeven hun kaartje niet op te eten:
Tiësto zit eind mei in Amerika. Teleurgestelde
lezers bewaren nog even hun geduld. Eind augustus
is Tiësto wel van de partij op Lowlands. Maar
hierover straks meer.
IS
TIËSTO IN NEDERLAND MOMENTEEL DE ONBETWISTE
NUMMER ÉÉN,
ook in het buitenland is onze Tijs absolute top.
Het Britse DJ Magazine publiceert ieder jaar een
toonaangevende lijst met de honderd populairste
DJ's, gekozen door lezers van over de hele wereld
(maar vooral Engeland). Na housemiljonairs John
Digweed, Sasha, Danny Tenaglia, Paul van Dyk en
Paul Oakenfold prijkt de naam Tiësto. From
Amsterdam. Maar weten ze
daar veel. Op 6, gestegen van 24. Daar gaat het
om. Dat telt!
An uplifting but not cheesy
journey including trance, techno, house and
progressive, heet zijn
DJ-stijl hier. Met Sander Kleinenberg (snelste
stijger op 15), Ferry Corsten (19), Armin van
Buuren (27) en Marco V (85) doet de Nederlandse
trance - progressive zo je wilt - het sowieso
uitstekend. Alleen Engeland en Amerika leveren
meer top-DJ's.
Zo draai je jarenlang drie keer per week in de
Spock in de Graanbeurs in Breda, zo vlieg je 's
zomers af en aan naar Ibiza en doe je met oud en
nieuw maar liefst vier optredens in Engeland,
waaronder een feest van de Ministry Of Sound in
de Millennium Dome.
'Het overtreft mijn stoutste dromen,' bekent
Tiësto. Toen ik begon, droomde ik ervan om net
zo bekend te worden als Dimitri en Marcello en om
ooit in Amsterdam in de IT en de ROXY te mogen
draaien. Dat was mijn droom. Zo'n uitverkiezing
in die DJ Top 100, dat is gewoon ongelooflijk. Ik
droomde ervan om ooit met een artikel in zo'n
blad te staan. Als je dan zo'n lijst ziet... Je
realiseert het je maar amper. Je leest het en je
denkt van... ja, ongelooflijk... [zoekt naar de
juiste woorden] ...het is gewoon een hele eer.'
Het is zijn stopwoordje, 'gewoon'.
Alles is 'gewoon super' of 'gewoon een hele eer'.
Zoals veel aan de mens Tiësto gewoon is. Geboren
en getogen in Breda, maar in zijn nuchterheid
bijna Rotterdams. De roem heeft hem niet
veranderd, wel de wereld om hem been. 'Ik ben nog
steeds de DJ die ik ben,' zegt hij bijvoorbeeld.
'Toen ik vroeger over straat liep, keek niemand
naar me om. Als er al iemand keek, was het
meestal een dame die eh... [schalkse lach] Nu is
het meteen van: Hé, hé,
Tiësto! Dat is wel raar,
hoor.'
TRANCE.
SOMS IS ÉÉN WOORD GENOEG
om hole volksstammen op de kast te jagen. Tiësto
is trance, onder reserve, 'Ik beschouw mezelf nog
wel als een trance-DJ,' zegt hij, 'maar niet in
de zin zoals de mensen trance kennen. Zoals het
in de media gebracht wordt, is trance gewoon een
vies woord geworden. Ik zie mezelf als een DJ die
mensen in trance brengt. Zoals het in '95, '96
was.' Trance wordt nogal eenzijdig belicht, meent
de DJ. 'Het is altijd heel zwart-wit. Of het is
heel goed of het is bereslecht. Je ziet ook dat
maar weinig journalisten zich serieus in trance
verdiepen. De meesten hebben er gewoon weinig
benul van.'
Trance is muziek op maat. Wie verdieping zoekt
komt bedrogen uit, werp ik tegen. "Trance is
gewoon een heel ruim begrip,' repliceert Tiësto.
'Je hebt vele soorten trance. Je hebt de hard
trance van Tom Harding, de club
trance van Jurgen en progressive
trance van Luciën Foort,
Sander Kleinenberg en Per. Als je het goed
bekijkt, draait iedere DJ trance. En niet alle
trance is toegankelijke dansmuziek.'
Lees voor trance gerust house. Het zijn
inwisselbare begrippen. Codes die nu eenmaal bij
een subcultuur horen. Waar het om draait is:
trance is commercieel succesvol en commercie is
een vloek.
'Dat vind ik niet erg,' zegt Tiësto. Hij blijft
kalm. 'De media, de tv voorop, hebben trance
laten exploderen. Die kant van de trance is nu
wel helemaal uitgebuit. Dat zijn de kaasnummers.
Euro trance. Dat draaien ze in de Ski Hut. Maar
daar draaien ze óók Flight
643. Dat vind ik het
kromme: zodra je muziek in dat soort gelegenheden
wordt gedraaid, ben je opeens besmet. In het
begin werd Flight 643
binnengehaald als revolutionair, credible, super.
En nu is het opeens geen goede plaat meer?'
De relatie met de media is er één van
haat-liefde. 'Kijk naar Ferry Corsten. Twee jaar
geleden werd hij in Engeland de hemel in geprezen
en nu wordt hij in ieder stuk een beetje
afgefikt. Dat is mij ook overkomen natuurlijk, in
de dancebladen. En nu heeft de serieuze pers
opeens zoiets van: Oh shit, he, we hebben
eigenlijk nog nooit een artikel over die jongen
gedaan!' Die kan ik in mijn zak steken.
Nog een les: na Dutch Trance komt Italiaanse
kaas.
'Je hebt Mauro Picotto en dan houdt het wel op.'
Tiësto schudt het hoofd. Nee, de Italiaanse
trance vormt geen bedreiging voor onze fraaie
exportcijfers. De naam Gigi d'Agostino brengt
slechts een grimas op zijn gezicht. Ik zeg
blijkbaar iets verschrikkelijks.
'Dat is toch geen trance!'
In de volksmond wel.
'Ik zie dat echt niet als trance. Dat is nou euro
trance, zoals je vroeger ook 2 Unlimited en dat
soort bandjes had. Ik zou het heel erg vinden als
je mij gaat vergelijken met Gigi d'Agostino.
Dan...'
...is daar het gat van de deur?
'Inderdaad.'
Hij lacht er vriendelijk bij.
BENODIGDHEDEN
VOOR EEN BEGINNENDE DJ:
twee draaitafels, een platenkoffer en een
kruiwagen. Tiësto vergat het belangrijkste en
ploeterde jarenlang maar wat aan.
'Ik was 27 en had in principe niks. Ik had Mavo,
MEAO en meer niet. Mijn vrienden hadden zoiets
van: wordt het niet eens tijd, Tijs, dat je aan
je toekomst gaat denken? Word volwassen! Ik heb
daar nooit bij stilgestaan. Heb altijd van dag
tot dag geleefd. Daardoor ben ik ook zo ver
gekomen, denk ik. Ik heb altijd in mezelf
geloofd, dat wel. Ik wist gewoon zeker dat als ik
daar, in Amsterdam, in zo'n tent had gedraaid,
dat ik dan veel eerder bekend was geworden. Maar
ik had geen contacten. Ik draaide iedere
donderdag, vrijdag en zaterdag in de Spock. Ik
ben nooit ergens anders geweest. Ik heb in die
tijd nooit andere DJ's horen draaien.'
Zijn succes is de triomf van de self-made-man. Na
zes jaar Spock richtte hij in oktober '97 met
boezemvriend Arny Bink de platenmaatschappij
Black Hole Recordings op en bracht zijn eerste
mixalbum uit. 'Met het idee: als we tweeduizend
CD's verkopen, zijn we uit de kosten, misschien
verkopen we er een paar meer en verdienen we de
man twintigduizend piek per jaar, daar kunnen we
van leven en dan is het goed.' Inmiddels haalt
Tiësto zulke bedragen op een goede avond op
(Innercity, Sensation, de Britse superclubs) en
zijn zijn Magik-compilaties
(gevorderd tot deel zeven) steevast goed voor
40.000 verkochte exemplaren. Binnenkort is het
weer prijs met In Search Of
Sunrise 3. Black Hole is in
vier jaar uitgegroeid tot een paraplu voor in
trance en techno gespecialiseerde labels, samen
goed voor zo'n tien albums en 25 singles per
jaar. Artiesten als DJ Montana, DJ Jaimy en Fred
Numf hebben er onderdak. In '99 openden Tiësto
en Bink de Magik-platenwinkel, oase van vinyl en
dance-CD's. Alles wat Tiësto aanraakt, verandert
in goud. Elke droom komt uit. Behalve die over de
ROXY. Die ging in vlammen op. 'Ik wil hier iets
achterlaten wat ook zonder mij blijft,' droomt
hij hardop en wijst om zich heen. De meeste
labels worden tegenwoordig door Bink gerund.
Tiësto geeft advies en luistert. En maakt zelf
muziek. Recent verscheen zijn eerste studioalbum,
In My Memory.
'Een breed album', typeert hij het debuut,
waarmee hij zijn fans en criticasters heeft
willen verrassen. 'Het begint met een stukje
klassiek dat overgaat in trance, daarna krijg je
Ibiza chill-out, progressive, techno....' Meer
dan trance dus. 'Het zijn gewoon negen totaal
verschillende nummers die over een periode van
anderhalf jaar tot stand zijn gekomen. Tussen het
remixen en toeren door. Het is een muzikaal
fotoboek. Je maakt zo veel mee als DJ, je komt
over de hele wereld. Aan iedere foto kleeft een
herinnering, aan iedere track zit een ander
verhaal.'
Het mellow Close To You,
met zangeres Jan Johnston, werd vergeleken met
Massive Attack. 'Een mooi compliment.' De tekst
is van Sarah Bettens van K's Choice, die het
nummer aanvankelijk ook zong. Toen de Belgische
hoorde wat Tiësto met haar vocalen had gedaan,
keerde ze schielijk op haar schreden terug. De
tekst mocht hij wel gebruiken. 'Jan zingt ook
prachtig, maar de versie met Sarah is toch
beter,' zegt de maker zonder wrok. Andere
opvallende gasten zijn rave-diva Kirsty Hawkshaw
(oa. Orbital, Delerium en Opus III) en Junkie XL.
Obsession
heet het nummer dat hij met Tom Holkenborg
maakte, niet geheel toevallig. 'Het is gewoon te
gek om met hem samen te werken. Hij is precies
als ik. Hij is echt een freak als het om geluiden
en afwerking gaat. Zoals ik ben met draaien, zo
is hij met produceren. Hij kan echt uren, uren op
een geluidje zitten om het helemaal perfect te
maken. En zijn studio is gewoon te gek. Heel mooi
ingericht. Heel warm. Ik hou sowieso van mensen
die heel erg gedreven zijn. Die echt vol voor een
ding gaan, en dat hoeft niet per se muziek te
zijn. Dat heb ik zelf ook. De passie die hij
heeft voor zijn muziek, en de energie van zijn
liveoptredens, dat zou ik ook wel willen. Daar
kijk ik echt tegenop.'
Ooit wil hij zelf de stap naar het live-podium
maken. Nu is het daar echter nog te vroeg voor.
'Anders krijg je zo'n Faithless-act waarvan je
denkt: dat is een schoolvoorbeeld van hoe het
niet moet. Dat wil ik voorkomen. Als ik het doe,
moet het net zo klinken als in de studio.' Hoe
het wel moet? Underworld. The Chemical Brothers.
Junkie XL. Goed voorbeeld doet volgen. Maar niet
overhaast. 'Als ik voor mezelf het gevoel heb dat
ik met draaien alles heb bereikt wat erin zit,
dan stop ik ermee, als DJ, en wil ik verder, iets
anders. Albums maken. Het podium op. Ik denk dat
dat binnen twee jaar is, dat ik echt aan mijn top
zit, wereldwijd.'
'WAT
IK VERWACHT VAN PINKPOP?
Nou, ik ben er niet bij, hè.'
Het gerucht ontzenuwd. Het was wel de bedoeling,
vertelt Tiësto enthousiast, maar een Amerikaanse
tournee, 'vier weken met een busje,' lag al twee
maanden vast. 'Een drama. Ik kon er niet meer
onderuit, anders had ik liever Pinkpop gedaan.
Het was voor mij toch wel een droom om daar te
staan, voor een heel ander publiek. Dat had ik me
er ook van voorgesteld: dat ik gewoon een hele
alternatieve set had kunnen neerzetten, heel
anders dan normaal. Maar ja, misschien volgend
jaar.' Even later verklapt hij dat hij dit jaar
wel op Lowlands staat. 'Spannend, ja. Dat is
natuurlijk wel een héél kritisch publiek. Dat
kent mij alleen maar als die
DJ.'
Tiësto heeft onvermoede kanten. 'Muse,
Radiohead, dat ligt wel in mijn straatje. Daar
zit wel een gevoel in dat ik ook uitstraal.
Dansmuziek is maar één soort muziek. Thuis zet
ik liever Muse op. Of Moby, die vind ik ook heel
goed. Andere muziek inspireert je ook weer om in
je eigen muziek een stapje verder te gaan.' Er is
nog een reden waarom Tiësto graag in Landgraaf
had willen schitteren. 'Pinkpop is toch het
festival in Nederland, qua credibility,
en als ik ergens naar op zoek ben na het hele
trance-verhaal is het wel naar meer credible
dingen. Omdat ik mezelf ook zo zie: als een
volwaardig en geloofwaardig artiest.' Die
gedachte zit ongetwijfeld ook achter de
toekenning van een Zilveren Harp. 'Dat is
erkenning uit een hoek waarvan ik het niet had
verwacht.' Op 27 februari keert Tiësto terug
naar de Heineken Music Hall om het ding in
ontvangst te nemen. 'Maar het is een
aanmoedigingsprijs, hè. Het is natuurlijk wel
een hele eer, maareh... het is nog niet een, eh,
hoe heet zo'n echte prijs?'
Een Edison?
'Precies!' Glinstering in de ogen. 'Een Edison...
Ik moet nog wel even laten zien wat ik echt waard
ben.'
|
|