|
© DUTCH NEWSPAPER 'DE LIMBURGER'
- 30-04-2003 - www.limburger.nl
TEXT: ROB MUSTERS
TIËSTO SCHERP VOOR EERSTE
DJ-STADIONCONCERT
|
Duizend promoters, dj's,
vip's, journalisten en vrienden uit de hele
wereld staan op de gastenlijst. De registratie
door zeventien camera's wordt wereldwijd
uitgebracht op dvd en twee tv-films. En Tiësto
blijft ondanks alle consternatie gewoon Tijs.
Tijs Verwest is aan het warmlopen voor het grote
Gelredome-concert in Arnhem op zaterdag 10 mei.
De samenwerking met dance-gigant ID&T wordt
Tiësto's grootste uitdaging tot nu toe. Nooit
eerder slaagde een disk-jockey erin om in zijn
eentje een compleet voetbalstadion te vullen. Na
de almaar doorplenzende prijzenregen van het
afgelopen jaar zit Tijs Verwest weer op het goede
spoor. De overstelpende media-aandacht, de
hysterische fans die allemaal met hem op de foto
willen, het opdraven bij de uitreiking van de
zoveelste trofee die allang niet meer in zijn
prijzenkast van een bij twee meter past, het is
de Bredase trance-keizer niet in de koude kleren
gaan zitten. |
Als de dj uit zijn gloednieuwe
Audi Cabrio stapt op het parkeerterrein bij het Gelredome
ziet hij er ontspannen uit. Met een kort wit jasje om de
brede schouders en de langwerpige zonnebril op de neus
tegen dat hinderlijke daglicht, beent hij hoekig op het
nog lege stadion af. In de sfeerloze ontvangstruimte
hangen twee posters voor het raam. Paul McCartney met
zijn Back to the World Tour (niet uitverkocht) en Tiësto
Solo (al weken uitverkocht).
Wat
betekent het Gelredome-concert voor je?
Verwest: "Ik zie het als het voorlopige hoogtepunt
uit mijn carrière. Ik ben in de Spock in Breda begonnen
voor honderdvijftig man en nu sta ik voor 25.000 mensen.
Dat had toch nooit iemand voor mogelijk gehouden? Het
idee om in een voetbalstadion op te treden is samen met
de dance-organisatie ID&T bedacht. Erg leuk, maar dat
gaat mooi niet lukken, dacht ik aanvankelijk. Ik zag het
niet zitten om voor een half leeg stadion te
draaien."
"Uit een onderzoek van ID&T vorig jaar op de
grote dance-parties waar ik als een van de vele dj's
draaide, bleek dat er meer dan voldoende mensen alleen op
mijn naam waren afgekomen. Volgens ID&T speelt het
feit mee dat ik niet alleen bekend ben als dj, van mijn
mix-albums en van mijn hits waarvan er een paar staan op
het artiestenalbum 'In My Memory'. Het blijkt dat ik ook
als remixer van andermans nummers - onder wie Moby en
Faithless - naam heb gemaakt. Op dat moment kreeg ik er
vertrouwen in en heb de knoop doorgehakt. Sindsdien kan
ik aan niets anders meer denken."
Hoe
bereid je je voor op zo'n speciaal concert?
"We zijn er al maanden mee bezig. Het is een
gigantische onderneming, maar gelukkig neemt ID&T de
organisatie voor zijn rekening. Die komen uit de
dance-scene en weten precies wat er moet gebeuren om zo'n
grote party in goede banen te leiden. Ik heb zelf veel
nieuwe opnames gemaakt. Ik heb twee koffers met een paar
vaste programma-onderdelen. Je komt er niet onderuit om
bepaalde hits te draaien, maar daarnaast zullen de fans
veel nieuw materiaal voor de kiezen krijgen."
"In de afgelopen tijd heb ik vooral bij buitenlandse
optredens allerlei nieuwe nummers uitgeprobeerd. Vooral
in Griekenland staat het publiek daar voor open. De
mensen zijn heel open-minded. Dat is voor mij ideaal om
te experimenteren. De aanloop naar het Gelredome-concert
toe is vergelijkbaar met de training voor de marathon. Ik
heb met enkele gedoseerde optredens in de laatste drie
maanden heel bewust gezorgd dat ik weer fit en scherp
ben."
Hebben
al die prijzen je creativiteit bevorderd?
"Integendeel. Ik kwam nergens meer aan toe. Mijn
inspiratie was weg. Ik had geen tijd om nieuwe platen te
beluisteren, kon amper de studio in. Na een half jaar
begon het te wringen. Ik krijg zelden kritiek te horen op
mijn optredens. Iedereen vind het allemaal geweldig, maar
ik was zelf niet langer tevreden. Ik wil me constant
blijven ontwikkelen. Als dat niet kan vanwege drukte of
wat dan ook, dan moet het roer om. Ik heb tijd en ruimte
af moeten dwingen en een heleboel aanbiedingen
afgeslagen."
Waarom
maak je ineens een dubbel-cd?
"Tot nu toe bracht ik naast mijn solo-album met
eigen werk twee verschillende soorten mix-cd's uit. De
rustige 'In Search of Sunrise'-serie en de afwisselende
meer op dansen gerichte 'Magik'-albums. Nyana heeft het
allebei. In het Gelredome zal ik flink wat van die
nummers laten horen. Vanaf 22.00 uur staat er een
compilatie-cd op van mijn favoriete chill-out platen. Een
uurtje later begin ik daadwerkelijk met draaien. Ik ga
niet alles verklappen, maar het is verstandig om voor
middernacht binnen te zijn in verband met de opening. Dat
wordt spectaculair."
Waar
is het symfonieorkest gebleven?
"Dat nieuws had niet naar buiten mogen komen. Ik
speelde met het idee om in het Gelredome samen met een
klassiek orkest te spelen. Dat leek me prachtig. Trance
heeft namelijk veel symfonische invloeden. We waren al in
onderhandeling, maar het ketste onder meer af op de
enorme kosten. We moesten voor iedere muzikant een hotel
regelen. Alles bij elkaar zou het ongeveer 200.000 euro
gaan kosten. Daar komt nog bij dat de cao voor
orkestleden spijkerhard is. De musici mogen niet na 23.00
uur 's avonds optreden. Dan begint het bij ons pas."
"Ik vind het best jammer. Als het gelukt was, was
het sowieso een hele klus geworden. Klassieke muzikanten
kunnen geen maat houden. Ik heb wel eens geprobeerd iets
met een operazangeres op te nemen. Ik zeg niet wie, maar
het was hopeloos. Die muzikanten begrijpen de strakheid
van de basdrum niet. Ze hebben een specifieke timing en
zijn steeds te laat of te vroeg. Dat was echt een
probleem geworden."
Hoe
moet het verder na het Gelredome?
"Geen idee. Als het een succes wordt, kunnen we dit
concept misschien in het buitenland uitproberen. Ik merk
dat er veel belangstelling is. Overal waar ik kom, vragen
de mensen naar het Gelredome-concert. In de dance-scene
van Miami, New York en Londen is het het gesprek van de
dag. Er komen promoters, organisatoren, dj's en
journalisten uit de hele wereld op af. In de vip-room is
op duizend genodigden gerekend. Mensen zijn benieuwd hoe
het zal gaan, vanwege de crisis in de muziekwereld. Er is
de laatste tijd veel kritiek op dance. Alles zou
hetzelfde klinken en commercieel worden. Dat klopt wel,
maar er wordt vergeten dat er nog genoeg interessante
muziek overblijft. Daarnaast haken platenmaatschappijen
af, omdat alles toch gratis gekopieerd wordt. Dat mag
allemaal waar zijn, ik wil met het Gelredome-concert
aantonen dat dance nog steeds heel erg leeft. Ik ga de
dance-scene een hart onder de riem steken." (GPD)
DJ
Tiësto - zaterdag 10 mei, soloconcert in Gelredome,
Arnhem, 22.00-07.00 uur. Daarna vijf weken op tournee
door Amerika en Canada. Op 19 juni draait Tiësto in
Panama, Amsterdam; 26 juni, 3, 10, 17 en 31 juli in Cream
op Ibiza; 23 juli in Lloret Outdoor Festival in Lloret de
Mar.
|
|