DJ TIňSTO - INTERVIEWS
 


© ID&T MAGAZINE - FEBRUARY 2003 NR.001 -
www.id-t.com
TEXT: GERT VAN VEEN

TIňSTO = GOD?

2002 was het jaar waarin TiŽsto zijn eerste artiestenalbum In My Memory uitbracht, hij DJ-tournees deed met Moby en David Bowie, draaide op het prestigieuze Oud en Nieuw-feest op Timesquare in New York, en hij in Engeland werd uitgeroepen tot 'Beste DJ van de wereld'. ID&T Magazine zocht de DJ op in zijn woonplaats Breda en sprak over de triomfen en teleurstellingen van het afgelopen jaar.

INNERCITY, 21 DECEMBER 2002, MIDDERNACHT. De Amsterdamse RAI dendert onder het geweld van stampende beats in alle hallen van het grote complex, waar 45-duizend bezoekers zich hebben verzameld voor het laatste grote feest van het jaar. Het is nog vroeg, maar de sfeer zit er al goed in. Zeker op het hoofdpodium, waar Kevin Saunderson bewijst dat ook een Detroit techno-pionier van de eerste generatie een volle zaal voor zich kan winnen. Zelfs al heeft hij de ondankbare taak te moeten openen voor TiŽsto, een van de grote publiekstrekkers van Innercity 2002. Schijnbaar relaxed staat de 33-jarige Tijs Verwest, zoals hij in het dagelijks leven heet, achter het hoofdpodium te kletsen, omringd door een horde fotografen, die nog wat plaatjes proberen te schieten. Bescheiden, verlegen bijna, laat hij al die aandacht over zich heen komen.
Maar dan is het showtime en iets in hem lijkt te veranderen. Tijs Verwest wordt TiŽsto, en stapt met een brede grijns het podium op. Een geweldige energiestoot golft door de RAI. Oorverdovend gejuich als de DJ zijn armen begroetend uitspreidt naar zijn publiek. TiŽsto in the house.
Hij speelt een gewonnen wedstrijd. Dat is meteen al duidelijk als hij achter de draaitafels plaatsneemt. Nieuwe energie golft door de RAI bij elke volgende plaat die hij - luid aangemoedigd door de stampvolle zaal - inmixt. Hij draait een spannende set, die zijn hoogtepunt bereikt met de uitsmijter: zijn remix voor Madonna's Die Another Day - de titelsong van de nieuwe James Bond-film. "Innercity was een van de beste feesten van het jaar", zegt hij er drie dagen later over als ID&T Magazine hem opzoekt in zijn woonplaats Breda. Een brede grijns: "lk heb het erg naar mijn zin gehad. Er hing een heel goede sfeer. En dat is best wel bijzonder in zo'n grote, koude hal."
TiŽsto en Innercity vormen ook een gouden combinatie, al meteen vanaf de eerste editie van het ID&T-evenement in februari 1999, dat voor de toen nog nauwelijks bekende Tijs Verwest de doorbraak betekende naar het grote publiek. Het was een gelukkige samenloop van omstandigheden, zegt hij nu. RTL 4 besteedde uitgebreid aandacht aan 'het eerste grote indoor-festival' in een grote reportage, waarin iemand van de organisatie (Sander Groet van ID&T), een bezoeker, en een DJ (TiŽsto) de hele dag wordt gevolgd: "De vrijdag dat het wordt uitgezonden, keken er zo'n twee miljoen mensen. Vervolgens mocht ik de Innercity-cd mixen. Die deed het daarna heel goed. Ik geloof dat er in twee weken zo'n dertigduizend werden verkocht. Dus de mensen wisten in een keer wie TiŽsto was."
En nu, bijna vier jaar later, heeft hij zo ongeveer alles bereikt wat er valt te bereiken in DJ-land: hij is niet alleen verkozen tot beste DJ van de wereld, maar is ook de meest succesvolle internationale DJ van dit moment. Hij heeft een aantal hits op zijn naam staan, een succesvol eerste artiestenalbum (In my memory), een serie mix-CD's, en ook zijn nieuwste plaat - een samenwerking met Junkie XL - doet het goed in de Engelse dancecharts.

DJ UIT DE PROVINCIE
We ontmoeten elkaar in hartje Breda - een mooi oud Brabants stadje, dat nog het meest doet denken aan een kleiner Utrecht. Tijs is net zijn bed uit, heeft die nacht gedraaid, en nu drinkt hij even na elven koffie in het kantoor van zijn management Primetime, direct achter platenwinkel Magik - waarvan hij medeeigenaar is.
Hoewel het misschien handig zou zijn om wat dichter bij Schiphol te zitten - hij vliegt bijna elk weekend naar een andere club ergens op de wereld - is hij toch in Breda blijven wonen: "Ik heb de zaak hier, en een heel fijn huis. En al mijn vrienden wonen hier. In Breda heb ik echt het gevoel dat ik thuiskom."
Hier begon hij zijn DJ-carriere in een klein clubje waar niet meer dan 200 man inpasten. In de Randstad kwam hij niet aan de bak. Wie zat er te wachten op een DJ uit de provincie? Maar eigenlijk had hij zich nauwelijks een betere leerschool kunnen wensen, zegt hij nu: "In het isolement van Breda ontwikkelde ik mijn eigen stijl, die me uiteindelijk dit succes bracht."
Je kunt veel zeggen van Tijs, maar niet dat hij geen gewone jongen is gebleven. Een DJ zonder kapsones, die zich niet gek heeft laten maken door het succes. Daar ligt op zijn minst een deel van het geheim van zijn populariteit. Tijs Verwest en TiŽsto zijn werkelijk aardig.
Hij geeft een kleine rondleiding door zijn domein: het kantoor, de winkel, en twee deuren verderop in de straat zijn platenmaatschappij Black Hole, waar het ook op de dag voor Kerst gonst van de bedrijvigheid. Acht man zijn aan het werk achter de computers, terwijl collega-DJ Cor Fijneman in de daarachtergelegen studio bezig is aan een mix-tape.
Hier, in deze kleine ruimte, die is volgestouwd met elektronische apparatuur, sluit Tijs zich drie dagen per week op om te werken aan nieuwe muziek. "In de winter draai ik alleen in het weekend. Dat is best wel heilig voor mij, dat ik de rest van de week vrij ben, zodat ik op dinsdag fris de studio in kan. Muziek maken is na het DJ-en mijn grootste kick." En niet te vergeten: als internationale DJ tel je tegenwoordig alleen mee als je ook je eigen platen maakt.

ISRAňL
Na drie dagen studio stapt hij dan vrijdags weer op het vliegtuig. Als hij wil kan hij iedere avond ergens staan, het hele jaar door. "De hoeveelheid aanvragen is echt ongelofelijk. We hebben hier dan Koninginnedag, maar elke dag van het jaar is er wel ergens op de wereld zo'n soort feestdag. Daarom draai ik in de zomermaanden ook door de week. En wekelijks op Ibiza, waar ik een vaste residency heb bij Cream."
Hoewel hij inmiddels zo ongeveer overal heeft gedraaid, heeft hij nog steeds een zwak voor IsraŽl, waar hij al een aankomende ster was, toen hij in Nederland eigenlijk nog ontdekt moest worden: "Ik kom er al sinds 1996. Vooral Eilat is heel mooi. Midden in de woestijn, omgeven door bergen. Daar heb ik de video voor Flight 643 opgenomen."
Het door terreur geteisterde Israel is niet bepaald de veiligste plek om te draaien, maar TiŽsto haalt zijn schouders op: "Ik heb het gevoel dat ik daarom juist wel moet gaan. Al die mensen hebben al zoveel ellende. Bijna geen enkele andere DJ durft er nog te draaien."
Hij heeft ook veel aan IsraŽl te danken, vindt hij: "Een paar jaar geleden draaide ik in Jeruzalem, terwijl Paul Oakenfold twee kilometer verderop in een andere club stond. Bij hem was het leeg, bij mij was het volle bak. Dat maakte toen veel indruk. Niet alleen op Paul, maar op de hele industrie in Engeland, want dat verhaal ging als een lopend vuurtje door de danswereld: dat Paul Oakenfold ergens draaide, maar dat iedereen bij TiŽsto zat. En wie was dat dan wel, die TiŽsto? Verder zitten IsraŽliers over de hele wereld. New York is half-lsraŽlisch. Dat heeft me ook geholpen bij mijn eerste boekingen in Amerika."
TiŽsto is een ambassadeur van de Nederlandse dansmuziek geworden, en de persoon die er meer dan wie ook aan heeft meegewerkt dat Nederland definitief op de wereldkaart van de internationale dance en popmuziek staat. Voor het eerst krijgt hij nu ook aandacht uit de traditionele popwereld, die hem al tweemaal onderscheidde. Eerst met de Zilveren Harp, terwijl hij inmiddels ook de jaarlijkse Popprijs in ontvangst heeft mogen nemen. "Aan dat soort dingen merk je dat het nu eindelijk serieus genomen wordt. Het heeft lang geduurd voordat uit die hoek respect kwam voor de dansmuziek."

BAREND & VAN DORP
Ook was Tijs, als eerste DJ, eind 2002 te gast in het praatprogramma van Barend en Van Dorp - een uitzending die veel stof deed opwaaien. Op allerlei messageboards werd er over gediscussieerd: hoe maar weer eens bleek dat de kloof tussen de danswereld en de gewone wereld niet te overbruggen was. TiŽsto kan er wel om lachen. "In het begin was ik wel een beetje zenuwachtig. Ik ben geen acteur en ik heb geen mediatraining gehad. Ik was daar gewoon mezelf en van mezelf ben ik best wel wat onzekerder dan wanneer ik op het podium sta. Soms dacht ik wel even: ze weten er echt helemaal niks van. Dat ben je niet meer gewend. Als iemand aan mij gaat vragen: hoe mix je platen..dan heb je toch zoiets van: waar heb jij gezeten de afgelopen tien jaar?"
Daarom zei hij niet al te veel, was op sommige momenten echt sprakeloos. "Je zit aan tafel met mensen die er niks van af weten en iedereen schreeuwt door elkaar. Naast me zat die hoofdredacteur van Quote. Die had een grote bek, want hij moet zijn blad promoten. En dan komt Jan Mulder van rechts: ja, maar je slikt wel drie pillen op een avond. En dan denk je: moet ik nou weer op die pillen ingaan? Daar was ik gewoon niet goed op voorbereid. En ik had het programma ook nooit gezien, dus ik wist ook niet wat me te wachten stond. Ik hoefde ook niks te promoten, zat daar alleen om iets meer te vertellen over het DJ-en."
Maar Barend en Van Dorp waren wel erg vriendelijk en welwillend, zegt Tijs: "Frits Barend heeft me daarna nog een paar keer gebeld, om te zeggen dat hij het album zo goed vond." Niet voor niets had hij ook al een fragment laten horen in de uitzending. Dat bleek ook een onverwacht goede promotie voor In my memory: "De volgende dag, zaterdag, was die in het hele land uitverkocht. De maandag daarop ook. In die eerste weken daarna zijn er duizenden CD's verkocht."

MADONNA
Hij is behoorlijk tevreden hoe het album is geworden, al is misschien nog wel het allerleukste aan zelf platen maken, dat hij ze vervolgens ook in zijn eigen sets kan draaien. Zoals op Innercity zijn remix van Madonna's Die Another Day, een nummer dat in de TiŽsto-versie klinkt als een ijzersterke trance-kraker, maar dat toch niet in de winkels zal komen te liggen. Niet? "Madonna vond 'm niet goed genoeg", is het laconieke antwoord: "Eerst was ik best wel teleurgesteld, want ik wist zeker dat het een goeie plaat was. Maar toen ik 'm begon te draaien en zag hoe mensen uit hun dak gingen, dacht ik: het is eigenlijk alleen maar leuker zo. Dan heb ik iets exclusiefs, dat niemand anders heeft."
Hij had het zich misschien anders voorgesteld, maar zelf heeft hij Madonna ook niet gezien of gesproken: "Al het contact verliep via haar management. Best jammer, want als je rechtstreeks contact hebt, dan zijn de resultaten natuurlijk ook beter. Maar dat schijnt normaal te zijn in de popwereld. Van de zomer was ik met David Bowie op tour en ik heb de goede man niet een keer gesproken. Het is zelfs zo erg dat het moment dat hij het podium af komt, de hele backstage area wordt leeg gemaakt. Maakt niet uit wie je bent, iedereen moet opzij, want hij gaat zijn kleedkamer in. Niemand mag met hem in contact komen."
Terwijl er nieuwe koffie wordt gebracht, bladert hij door het decembernummer van ID&T Magazine. "He, dat is mijn vriendin", klinkt het met nauwelijks verholen trots als hij bij de fotoreportage Lucky Star terecht komt en wijst op een mooi, blond meisje. "Ik leerde Monique kennen, toen ik een keer moest draaien op een studentenfeest in Delft. Ik zag haar staan, ze was onqeveer de enige vrouw in het publiek, en het was liefde op het eerste gezicht." Hij is blij dat hij haar ontmoette voor zijn grote doorbraak. "Monique is er in meegegroeid dat ik steeds bekender werd. Als ik haar nu zou leren kennen, zou het een stuk moeilijker zijn, denk ik. TweeŽneenhalf jaar geleden kon ik nog gewoon over straat lopen. Nu niet meer."
Want TiŽsto wordt bewonderd en nagestaard, fans reizen hem achterna. Gelukkig heeft hij niet echt last van groupies, zegt hij. Meestal gaat het niet verder dan dat fans hem op zijn minst willen laten weten dat hij een bijzondere plek in hun hart inneemt. Zoals het meisje dat hem afgelopen nacht in de Palladio in Helden een bierviltje in de hand drukte: "Niet iedereen ontmoet zijn beschermengel".

MAGIE
Beschermengel. Dat is weer eens wat anders dan sexsymbool. Zo ziet hij zichzelf ook liever niet. Wel als een DJ die zijn publiek meevoert naar een andere wereld. Een wereld van magie. Niet voor niets heet zijn platenzaak Magik. "Met muziek probeer ik me altijd iets voor te stellen dat verder gaat dan de gewone realiteit. Je probeert in een andere sfeer te komen, iets magisch neer te zetten. Een beetje sprookjesachtig soms ook."
Maar tegenover die wereld van muziek en magie staat dan altijd weer de harde realiteit van de platenindustrie, het clubleven en de DJ met de overvolle agenda. Heeft TiŽsto eigenlijk nog wel vrije tijd, tijd om zich te ontspannen? Het antwoord is typisch Tijs Verwest: "Nou ja, draaien is nog steeds mijn hobby. Dat is mijn ontspanning." Weer die brede grijns. "Soms baal ik er wel eens van, als ik weer in het vliegtuig zit. Vooral de zomer is altijd hectisch. Ik zou wel wat vaker willen gaan stappen, naar andere DJ's luisteren of lekker op een terras zitten."
Maar al met al vindt hij zijn leven nu toch een stuk relaxter dan in de tijd dat hij nog een onbekende DJ uit de provincie was. "Dan ben je 26, 27. Iedereen om je heen, al je vrienden hebben een vaste baan, zijn succesvol. En jij draait in een kleine club in Breda. Ik heb me wel een paar keer afgevraagd of het nog wat zou worden met me. Ik wist dat ik toch minstens net zo goed was als die jongens in Amsterdam. Alleen kwam ik er gewoon niet tussen."
Op de tapes met zijn DJ-sets, die hij stuurde naar alle belangrijke clubs en partyorganisaties, kwam nooit antwoord: "Ik kon er alleen maar van dromen om ooit nog eens resident te worden in de RoXY of de iT. Of om te draaien op een van de MTC party's. Maar nu is dit gebeurd. Ik voel geen druk meer. Veel mensen vragen aan me: je hebt alles bereikt, wat kan je nu nog doen? Maar er is nog meer dan genoeg te doen. Ik wil mijn grenzen blijven verleggen. En het blijft elke keer een uitdaging, als je voor zo'n zaal staat. De mensen moeten uit hun dak, helemaal los."
••

 
 

2006 © WWW.TIESTOFAN.TK